Det legendariske danske rockband Malurt blev opløst helt tilbage i 1984. Kun få af de teknikere, der her i vinteren 2020 arbejder med at forberede bandets reunion-turné hos Nordic Rentals i Albertslund, var født dengang. Men interessen blandt det modne rockelskende publikum for igen at kunne opleve dette band live har vist sig at være enorm. Udsolgte koncerter på stribe vidner om den nostalgi, der står om Micael Falch og hans fyrre år gamle, for længst opløste band.
Værkstedet ligger i et hjørne af det 3.300 m2 kompleks på Herstedvang. Her bliver alle elementerne i den store sceneopbygning tilpasset og testet, inden de bliver læsset på lastbilerne og kørt ud til det første job. Materiellet er en blanding af standardløsninger og custombyggede installationer, udtænkt af den designer, der er tilknyttet opgaven.
Men hvordan begynder hele processen? Salgs – og Projektleder Jes Hylby Christensen fortæller:
”Orkestret vælger en lysdesigner, som laver et udkast, der passer til musikken og stilen. Når designet er godkendt af bandet, sender lysdesigneren udbudsmaterialet til os leverandører; vi giver et tilbud på pakken, og så starter den egentlige praktiske proces: Hvordan skal det løses, og hvilke elementer skal der bruges? Og det munder så ud i, at vi står her og skærer, svejser og sætter sammen”.
Er der noget specielt ved denne opgave?
”Det er jo sjovt, fordi det er en reunion-tour, og den pågældende designer, John Skæg Hedegaard, er en meget kreativ og lidt skæv designer, forstået på den måde, at han er god til at finde muligheder, som andre ikke ser, og kan skabe stor effekt med enkle midler. Hele foråret spiller vi indendørs, så kommer der en festivaltour, og så indendørs igen til efteråret. Vi kommer rundt i alle ender og kanter af landet i løbet af 9 måneder”.
Uanset om koncerterne foregår i koncertsale eller på festivaler, vil det være det originale setup, der benyttes; kun i enkelte tilfælde bliver udstyret suppleret med grej, der findes på stedet, ligesom skærme til Visuals følger med hele vejen rundt på Malurt Super Live 2020.
Men hvorfor blev det lige Nordic Rentals, der landede opgaven? Ifølge Jes Hylby Christensen handler det i høj grad om positive samarbejdsrelationer gennem mange år.
”Selvfølgelig er prisen også et vigtigt parameter, men det samarbejde som jeg har med Skæg betyder rigtig meget i processen; jeg tror man føler sig tryg som kunde ved at vælge de samme. Man lærer at arbejde sammen på nogle måder, som er svære at flytte over til andre leverandører. Lige i dette tilfælde tror jeg vi er valgt, fordi det er én af de her lidt småskæve produktioner, som ikke bare er hyldevarer rundt omkring. Og vi har bare nogle stumper på hylderne, som andre ikke har. Det tror jeg har spillet ind.”
Det er projektlederens opgave at oversætte designerens tegninger til virkelighed.
”Lige her er jeg den kreative hjerne, der sammen med drengene på værkstedet skal få Skægs idé til at fungere, siger Jes, inden han igen vender sig mod søjleboremaskinen. Om kun en uge skal det hele være klar til den første koncert. Og én ting er sikkert: når gamle hits som ”Mød mig i mørket”, ”Superlove” og ”Kold Krig” lyder fra scenen, bliver det i kraftigt opdaterede rammer i form af moderne audiovisuel teknik.
Malurts musik har fire årtier på bagen, men vil i de kommende måneder få nyt liv i en kombination af kreativt design og tekniske muskler fra Nordic Rentals A/S på den store Super Live 2020 -tour.